Jak naložit se zlostí a naštváním? Potlačit nebo ventilovat?

Skoro každodenně se setkáváme se situacemi, které nás naštvou nebo přímo rozčílí. Někdy se nemusí jednat o jednu věc, ale občas třeba právě to pověstné rozlité mléko může být poslední kapkou do našeho poháru trpělivosti a schopnosti zvládat nepříjemnosti. A co pak následuje? Možná si ulevíte pár nadávkami, ti choleričtěji založení budou mít chuť do něčeho uhodit pěstí a ti od rány to v mnoha případech i udělají. Jaká cesta je ta nejlepší? Co nám od vzteku zaručeně pomůže? Díky čemu se nám uleví a jsme schopni se od nepříjemné situace posunout dál?

Doktor Brad Bushman, profesor z výzkumného institutu na michiganské univerzitě se zabýval výzkumem hněvu. Tvrdí, že ventilování hněvu sklony k agresivitě nesnižuje, ba naopak zvyšuje. Teorie katarze (ventilování hněvu) má za to, že průchod hněvu je uvolněním emoce a prospívá psychice. Penn a Teller pozvali doktora Bushmana do televizního pořadu „Bulshit!“, aby společně vyvrátili přesvědčení, že ventilování hněvu je prospěšné.

Do pořadu bylo zapojeno 6 studentů, kteří byli podrobeni experimentu – byli požádání, aby napsali esej, kterou jim následně měl ohodnotit jiný student. Eseje byly vráceny všem s velmi kritickým komentářem ve stylu „nejhorší esej, kterou jsem kdy četl“.

Následně jedna část skupiny dostala k dispozici polštář, na kterém si mohli vybít zlost, druhá část skupiny dostala pokyn k tichému přijetí kritiky, ať jsou jejich pocity jakékoliv a ventilování pociťované zlosti neměli povoleno.

Jak tento pokus dopadl ? Pokračujte na další stránku..